Selamatkan keluarga anda dari terus menjadi mangsa ROGOL, RAGUT, CULIK, BUNUH, ROMPAK. Atau mungkin IBU, AYAH, ISTERI, SUAMI, ANAK, ADIK, ABANG menjadi mangsa seterusnya ini kerana KELEMAHAN KERAJAAN BARISAN NASIONAL memerintah.. FIKIR-FIKIRKANLAH.. Anda Mampu Mengubahnya. UNDILAH Pakatan Rakyat (PAS, PKR, DAP)

Jenayah meningkat, Malaysia sukar capai taraf negara maju

| Tuesday 1 March 2011
Intan Abdullah   
Peningkatan kadar jenayah dari setahun ke setahun membimbangkan malah jika dilihat dalam laporan-laporan media tempatan setiap hari ada sahaja kes jenayah besar atau kecil dipaparkan mengakibatkan rakyat hari ini berasa kurang selesa dengan keadaan yang ada.

Dari jenayah kecil hinggalah kepada jenayah yang membabitkan golongan berprofil tinggi, malah laporan-laporan kes jenayah seakan sudah menjadi rutin harian kepada media.

Peningkatan kadar jenayah ini dibimbangi akan merencatkan Visi Global Malaysia dalam memacu misi menjadi negara maju pada tahun 2020, kata M.Kulasegaran, (DAP-Ipoh Barat) dalam soalan tambahannya ketika sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau yang mencelah bangun selepas soalan asal diajukan oleh Tan Sri Law Hien Ding (BN-Sarikei) berhubung apakah visi global Malaysia dalam mencapai tahap negara maju mahu kerajaan menyelesaikan isu tersebut dengan sebaik mungkin.

Menurut Kulasegaran, kadar jenaya di negara ini dilihat meningkat sejak tahun 2005 dengan bilangan kes sejumlah 198,017 14 peratus kepada tahun 2006 iaitu sejumlah 225,836 kes, katanya.

Beliau turut mencadangkan agar diwujudkan satu sistem bagi memantau secara serius bagi mengatasi masalah jenayah yang kian menular ini dengan penglibatan jentera seperti RELA, Rukun Tetangga, Polis dan pihak berkuasa lain.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr. Joseph Entulu Anak Belaun menafikan bahawa kerajaan tidak mengambil berat tentang isu peningkatan jenayah tersebut.

Kata beliau, kerajaan sedang dalam usaha bertindak secara bersepadu dengan menggerakkan jentera polis, RELA dan Rukutetangga bagi menangani permasalahan ini./wann.

sumber: http://harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=6900:jenayah-meningkat-malaysia-sukar-capai-taraf-negara-maju&catid=1:utama&Itemid=50

No comments:

Post a Comment